Bryggning Milkshake IPA

Igår bryggdes det en milkshake IPA på nya zeeländsk humle. En ipa med laktos och frukt = Milkshake ipa. Typ.

Receptet: https://beercalc.org/?t=149024

Lite bilder på det vackra bryggeriet! Det ser förjävligt ut. Nån dag ska allt kaklas har jag tänkt och rostfria grejer ska inhandlas.

1

2
Den vackra 36L grytan med tillhörande isolering för att hålla värme och därmed ordentligt kok. Kokplattan är köpt på Netonnet för 300 spänn och är på 2200 kw (tror jag). Det är på gränsen att jag får bra kok. Skulle behöver lite mer krut.
Maltvåg. 99 spänn på Kjell&Co. Klarar dock bara 3kg.
Dagens malt.
Mäskning pågår. Och här gick det fel, väldigt fel. Mäskade vid 50 grader. Efter 30 min skulle jag dra upp det till 67isch grader. Tog en jädra tid. Vid 63 grader typ så stängde jag av plattan och lär det vara. Kollade efter 20 minuter och då hade det gått upp till över 75 grader (!). Spädde ut med kallvatten och försökte på så vis få ner tempraturen.
Note till mig själv: Plocka bort grytan när temp är nådd. Eftervärmen på grytan hade gjort att det blev alldeles för varmt. Effekten blir förhoppningsvis bara att ölen inte jäser ut som den ska – förhoppningsvis klarar jag felsmaker.

Humle från 2016. I denna bryggden blir det bara Nya zeeländsk humle.

Träffade OG rätt bra ändå. 1072.
Lite för mörk mot vad jag skulle vilja ha den. Karamellmalten gjorde rätt mycket tror jag.

Lämna en kommentar